Sabtu, Oktober 10, 2009

HARGA SEBUAH KEBEBASAN

Melewati tembok penjara, melelaui jeriji-jeriji besi... kebebasan rasa terpenjara dalam sunyi yang tidak bertepi. Keresahan mencengkam jiwa... Terlalu perit harga sebuah kesilapan dalam mengatur langkah pada dataran dunia yang penuh dengan kekeliruan.
Mimpi bahagia hanya hadir di sempadan palang besi. Kerinduan pada wajah manja isteri, senyum ceria anak-anak bergumpal dalam sebak yang tidak bersempadan. Malang dan siang tiada bezanya.
Itu hanya sekelumit catatan... Tika catatan ini dibaitkan, hujan kasar menerjah bumi, tempiasnya singgah pada jendela kaca. Aku terpaku, terlalu sukar untuk aku tempatkan seluruh jiwa dan raga sebagai penghuni penjara dalam merasa getar saraf agar aku menjadi terlalu hampir dengan mereka untuk aku selami derita yang terhimpun sekian lama. Sungguh! Kali ini aku rasa bagaikan pemburu yang tewas di hutan dara. Berminggu termangu di depan skrin komputer untuk menggarap sebuah naskhah lara DI SEBALIK TIRAI BESI untuk dijadikan sebuah drama kehidupan bagi tontonan semua. Terasa diri ini terlalu kerdil. Kuseru segala semangat, kucuba berkarya di alam bawah sedar agar rohku terpenjara di sebalik tembok itu. Akhirnya aku sayu sendiri pabila mengenangkan betapa mahalnya harga sebuah kebebasan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan