Khamis, Oktober 15, 2009

TIRAI BESI... CATATAN 2

Hari ini... sepanjang hari aku terpaku di depan komputer. Rupanya terlalu sukar untuk menyusut babak demi babak untuk sebuah drama bersiri berdasarkan kenyataan dan hakikat yang berlaku di sebalik tembok penjara. Karyaku tidak sebebas mana kerana terpaksa akur dengan dasar-dasar yang ditetapkan. Ini cabaran bagi penulis seperti aku.

Kebebasan berkarya? Memang itu yang diharapkan oleh setiap individu. Tapi sebagai bekas wartawan, aku perlu juga berfikir tentang tanggungjawab sosial dalam penulisan. Bebas ada had dan batasnya. Bebas tidak bermakna merungkai segala-galanya sehingga boleh mencetus rasa tidak senang pelbagai pihak. Namun insya-Allah, aku akan cuba serapat mungkin dengan garis panduan yang telah ditetapkan.
Siap episod pertama, aku meminta komen dari penerbit. Komennya menyentuh perasan aku apabila dia beranggapan aku menggarap cerita itu secara tergesa-gesa. Anggapannya silap besar. Dua bulan aku terpaksa berdepan dengan pelbagai masalah untuk menggarap DI SEBALIK TIRAI BESI. Hampir setiap hari aku `bergaduh' dengan isteriku dalam mencari plot dan menyusun plot yang terbaik. Sudah dua kali aku garapkan naskah hingga dari episod pertama hingga episod ke lima, namun terpaksa aku DELETE kerana aku sendiri tidak puas hati. Beberapa kali isteriku mengalir air mata kerana melihat aku `bagaikan hidup dengan komputer', lupa makan dan lupa segala-galanya kerana naskah DI SEBALIK TIRAI BESI.
Di sebalik senyuman, ada kedukaanku dalam menyiapkan naskah ini... segalanya akan luahkan dalam catatan seterusnya...
Penjara Bentong yang akan menjadi lokasi
penggambaran nanti...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan