Khamis, Mac 25, 2010

TIGA BULAN MEMENATKAN

Assalamualaikum...
Dah lama aku tidak menulis dalam blog walaupun keinginan terlonta-lonta. Namun masa tidak mengizinkan. Sejak Januari, tugasan begitu membebankan. Bermula dengan drama bersiri 25 episod x satu jam untuk EUROFINE, kemudian SAYANG CENDANA (20 episod x 1jam), telemovie MELANKOLIA untuk Aida Aris, CERITERA TENTANG LELAKI untuk Z&G Production, SUTERA SEBALIK WAJAH untuk Suhan Movies dan BUDAK KL untuk Media Space, kini aku mengambil kesempatan untuk berehat satu hari.

Dua lagi telemovie sedang menanti, DI PINTU BARZAKH untuk United Kadila dan SYAWAL TERINDAH untuk MDAG Marketing Sdn. Bhd serta satu siri 13 episod x 30 minit drama komedi romantik ABANG TEKSI untuk UNIT DRAMA RTM.

Tuhan, berikan akan kekuatan dan nafas untuk memenuhi tanggungjawab ini.

Ada tugas besar sedang menanti. Entah mengapa aku tertarik untuk adaptasikan novel penulis sedang mencipta nama, INDAH HAIRANI untuk kujadikan drama bersiri 40 episod x 1 jam. Novelnya yang berjudul HANYA SEBATAS INI, aku rasa ada kejujuran yang dilontarkan mengenai perasaan seorang wanita, isteri dan ibu yang terjebak dalam perasaan cinta, kasih dan sayang kepada lelaki lain. Barangkali kejujuran Indah meluahkan perasaan wanitanya menyebabkan aku rasa ada sesuatu yang perlu aku gali dan hayati tentang naluri, jiwa, keinginanan, harapan dan cinta kasih seorang seorang wanita.

Melalui watak Nur Qasih, seorang isteri dan ibu terjebak dalam perasaan rindu dan kasih kepada Dani Hamdani, seorang lelaki yang cuma dikenali melalui maya.

Tertanya juga aku, mampukan aku menjadi Nur Qasih? Jujurkan aku nanti melontar rasa, jiwa, kata dan rindu Qaseh kepada Hamdani?

Memang sudah lama aku cuba `hidup' di dalam keinginan seorang wanita yang sudah bersuami dan mempunyai anak serta keluarga bahagia tetapi boleh terbuai dalam cinta maya di zaman siber. Aku bertanya sendirian, seorang wanita yang begitu menjaga `kebahagiaannya' kenapa masih terjebak dalam perasaan-perasaan seperti itu? Apakah kerana jiwa wanita mudah tergoda? Adakah kerana pegangan sekarang yang menganggap seorang isteri menyintai lelaki bukan suaminya sebagai perkara biasa?

Insya-Allah, aku akan cuba menjadi Qaseh dan melontar dialog-dialog sejujurnya walaupun aku bukan seorang wanita.

1 ulasan:

  1. Assalamualaikum,
    pertama-tama saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih terhadap ulasan HSI...sebagai orang yang menulisnya, saya sgt rasa dihargai..terima kasih banyak2 tuan...semoga ALLAH mempermudahkan segalanya....wassalam..

    BalasPadam